Der er ikke noget, der er mere træls i lufthavnen, end når flyet er forsinket.
Ofte følger passagerer nøje med i udviklingen på skærmen i håb om, at den viser "on time".
Men for en kvinde fra Öland var det ikke en forsinkelse, der var årsag til en bitter strid mod SAS - for hun ankom tidligere, end det var planen.
Hun skulle oprindeligt have rejst den svenske indenrigsflyvning fra Stockholm til Kalmar den 27. november 2022 på en afgang kl. 22. Flyvningen blev dog aflyst, og SAS ombookede hende til en tidligere afgang samme dag.
Nu har vundet en tvist mod SAS, efter at flyselskabet uretmæssigt reducerede hendes kompensation for den aflyste flyvning.
Det skriver Olandsbladet.
SAS valgte at halvere hendes kompensation og udbetalte hende 125 euro, svarende til halvdelen af hendes billet.
Ifølge EU-regler har flyselskaber ret til at reducere kompensationen med 50 procent når en flyvning på 1.500 kilometer eller derunder aflyses, hvis passageren tilbydes en ombooking, der fører til en forsinkelse på under to timer.
Det var på dette grundlag, at SAS handlede, men sagen viste sig at være mere kompleks.
Kvinden var ikke tilfreds med afgørelsen og klagede til Det Almindelige Klagenævn (ARN).
Efter en grundig gennemgang af sagen fastslog klagenævnet, at SAS havde fejlfortolket reglerne. Da ombookingen førte til, at passageren ankom tidligere end den oprindelige rejseplan, var der ikke grundlag for at reducere kompensationen.
Ifølge en EU-retsafgørelse, som ARN henviste til, skal flyselskabet betale den fulde kompensation, når en passager ankommer tidligere end planlagt.
SAS er nu blevet pålagt at udbetale det fulde beløb på 250 euro til kvinden,