Mens Coop tøver: Rema 1000-butik tager affære

Af: Thea Andersen

|

10/10/2023

Udland
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Rema 1000-butik tager affære og skrotter selvbetjeningskasserne.

Lige nu læser andre også

I fem år har kunder kunne benytte sig af selvbetjening i REMA 1000 i Sandnes, Norge, men nu er det slut.

Trygve Tvedt, der ejer Rema 1000-butikken, har nemlig besluttet at lukke dem ned for altid. Dette skyldes, at butikken, som betjener omkring 10.000 kunder om ugen, taber tusindvis af kroner hver dag på grund af "fejl" ved selvbetjeningskasserne.

Fejlene kan for eksempel være at undlade at registrere alle varer korrekt, vælge billigere alternativer af samme produkt eller placere en vare delvist på vægten. Trygve Tvedt påpeger, at de ikke kan anklage kunderne for tyveri, da de oftest indrømmer deres fejl.

Det skriver flere norske medier, heriblandt VG og Stavanger Aftenblad.

"Det er et tegn på, at tilliden til hinanden svækkes, og vi begynder at udnytte systemet i stedet for at stole på det. Det er en trist social udvikling," udtaler han.

For at imødegå at miste flere penge har butikken bestilt flere servicerede kasser til erstatning for selvbetjeningskasserne. Trygve Tvedt er optimistisk om, at tabet vil falde markant med denne ændring, men han erkender, at nogle problemer med snyd stadig vil eksistere.

Eivind S. Folkvord, der er salgschef i Rema 1000 region vest, mener, at den økonomiske situation i Norge kan spille en rolle i problemet.

"Vi ser, at flere købmænd oplever forsøg på snyd og bedrageri i deres butikker. Der er sandsynligvis mange faktorer involveret, men den økonomiske situation kan spille en rolle," forklarer han.

Han fremhæver, at der udføres stikprøvekontroller i selvbetjeningskasser, men han understreger, at butiksejere har mulighed for at lukke selvbetjeningskasserne, hvis de ikke mener, at disse kontrolforanstaltninger er tilstrækkelige.

Kine Søyland, kommunikationschef i NorgesGruppen, bekræfter problemets udbredelse og påpeger, at især Meny, som er en del af NorgesGruppen, har mange selvbetjeningskasser.

Hun nævner, at NorgesGruppens fokus har været at have personale til rådighed ved selvbetjeningskasserne og udføre regelmæssige kontroller.

Coop oplever også flere tilfælde af snyd ved selvbetjeningskasserne. Dog tøver de med at gøre som Rema 1000-butikken og fjerne dem.

"Selvbetjeningskasser er meget populære blandt vores kunder, og det er et tilbud, vi gerne vil bevare og udvide til flere butikker. Det ville være ærgerligt, hvis nogle få personer ødelægger for alle dem, der nyder den hurtige og effektive indkøbsoplevelse med selvbetjente kasser," siger kommunikationschef i Coop, Harald Kristiansen.

Anbefalet til dig