I Norge har Spar-kæden slogannet, "Det skal være nemt at handle billigt i Spar", men det ramte lidt ved siden af i den forgangne uge.
Dagligvarekæden har nemlig tiltrukket sig uheldig opmærksomhed grundet deres prissætning af Norvegia gulost, som har efterladt kunderne forvirrede.
Rune 'Gjerrigknarken' Nikolaisen, som er en kendt blogger, kaster også lys over det tilsyneladende ulogiske prissystem. Han forklarer, at kunderne skal være ekstra opmærksomme, når de vælger ost fra Spars hylder.
"Her skal man virkelig holde tungen lige i munden, og sørge for at tjekke kiloprisen nøje, inden man lægger osten i kurven," siger han til Nettavisen.
Men hvorfor?
Sagen er den, at spar tilbyder Norvegia gulost i forskellige størrelser, herunder en sjælden pakke med 830 gram, der er nedsat fra 125,00 kroner til 79,90 kroner.
Det er ikke i sig selv noget problem, men det bliver det ifølge Rune 'Gjerrigknarken' Nikolaisen, når prisen på et halvt kilo af den samme ost koster det akkurat samme:
"Det er ikke alle, der har tænkt sig at købe den store ost, og køber man den halve kilogram, så gør man et ekstremt dårligt køb, siger han og påpeger, at kæden ikke lever op til sit slogan:
"Deres slogan om 'det er nemt at handle billigt i Spar' gælder i hvert fald ikke her. De skulle måske indsætte ordet 'ikke', så havde det passet lidt bedre."
Den ulogiske prissætning er angiveligt ikke noget nyt i Norge, hvor lignende eksempler er set hos andre kæder.
Spars kommunikationsrådgiver, Anna Kappler, kan dog ikke se, hvorfor der er noget galt i kun at sætte én størrelse på tilbud. Ifølge hende er der tale om et særtilbud, der giver kunderne den laveste kilopris på markedet.
"Kunder, der ønsker en mindre ost, kan stadig købe den til 500 gram, men den er ikke på tilbud i denne uge," forklarer hun.