Rusland er ved at løbe tør for passagerfly

Af: Lucas Andreas

|

18/10/2024

Udland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
De søger nu om hjælp fra andre lande.

Lige nu læser andre også

Det er ikke gået manges næse forbi, at Ruslands invasion af Ukraine har ført til omfangsrige sanktioner fra den vestlige verden mod Rusland.

Et af de steder, der har været hårdt ramt, har været luftfarten, hvor russiske fly ikke har måttet flyve ind over mange landes luftrum, ligesom de har svært ved at få nye fly og dele til deres nuværende.

Rusland står derfor over for en voksende krise i sin indenrigsluftfart og søger nu hjælp fra allierede lande for at holde passagertrafikken kørende.

Det skriver det finske medie Verkkouutiset.

Med sin flyflåde i frit fald, overvejer Kreml at åbne op for udenlandske flyselskaber til at drive indenrigsflyvninger, en rettighed, som ellers kun russiske selskaber har haft.

Transportminister Roman Starovoit bekræfter, at Rusland er i dialog med flere nationer, herunder Kasakhstan, om at lade deres flyselskaber operere på russiske ruter.

Et sådant tiltag kunne potentielt afhjælpe landets voksende mangel på fly, som løbende er blevet forværret af sanktioner og manglen på reservedele fra vestlige producenter.

Inden invasionen af Ukraine havde russiske flyselskaber 850 fly i drift, men siden er flåden skrumpet markant.

Ifølge konsulentfirmaet Oliver Wyman var der i begyndelsen af 2023 kun 736 fly tilbage, og der er forudsigelser om, at flåden kan blive halveret inden 2026 på grund af uundgåelige vedligeholdelsesproblemer.

Planen om at erstatte udenlandske fly med hjemmelavede modeller har ligeledes vist sig at være langt fra realistisk.

Rusland havde oprindeligt ambitioner om at producere over 230 fly årligt inden 2030, men disse mål er nu blevet drastisk nedskaleret. Sidste år skulle flere nye flytyper have været leveret til de russiske selskaber, men kun to Tupolev Tu-214 og en enkelt Il-96-300 blev produceret.

De seneste reduktioner i produktionsmålene er markante.

I stedet for 82 fly i 2025 forventes der nu kun 20, og også målene for 2026 og 2027 er skåret betydeligt ned. Første vicepremierminister Denis Manturov har endda antydet, at programmet kan blive yderligere forsinket, hvis udviklingen fortsætter i samme retning.

Anbefalet til dig