Taget ved næsen: Bil til 164.900 kroner gemte på skjult fortid

Udland
Det var en bil som denne, der havde en skjult fortid. Foto: Shutterstock
Nogle forhandlere aner intet om de biler, de sælger til kunderne. Det opdagede et FDM-medlem, der uforvarende købte en gammel svensk udlejningsbil, fortæller FDM.

Lige nu læser andre også

Bilsalget er lige så stille ved at gå frem igen efter coronaperioden, og især salget af brugte biler vokser. 

Men selv om det kan være en sand fornøjelse at få en ny brugt bil, så får man desværre ikke altid, hvad man betaler for. Derfor opfordrer FDM til at bruge lidt tid på at undersøge den bil, man vil købe.

Ellers kan man risikere at få sig en ubehagelig overraskelse. Det fortæller FDM i en pressemeddelelse. 

Købte en "uthyringsbil"

Et kig i servicebogen afslørede, at den brugte Kia Niro havde kørt som ”uthyringsbil” i Sverige. Det hverken skrev eller sagde bilforhandleren noget om, da et FDM-medlem købte bilen for 164.900 kr.

FDM vejledte i dialogen med forhandleren, der var medgørlig og tilbød at købe bilen tilbage. Senere ville medlemmet købe en lignende bil et andet sted, men også den havde været udlejningsbil.

Noget, som den nye forhandler heller ikke var klar over.

"Det er ubegribeligt, at forhandlerne ikke undersøger, hvad de sælger. Som køber har du krav på at vide, hvad du køber. I begge tilfælde, stod det med udlejningsbil i servicebogen, så det har ikke været tidskrævende at finde ud af. Man kan relativt hurtigt få mange informationer om en bil ved at slå dem op på forskellige hjemmesider. Det tyder mest af alt på, at de har været kriminelt dovne", siger jurist i FDM, Michael Ern Nielsen.

Sørg for at få dokumentation

Samme lemfældighed ser FDM ofte, når der gennemgås slutsedler for medlemmerne i forbindelse med bilkøb.

"Det er ikke ualmindeligt, at der mangler dokumentation for de oplysninger, som sælgeren skriver i slutsedlen. Derfor gælder det om at være ekstra opmærksom, når man køber brugt bil", påpeger Michael Ern Nielsen.

Han opfordrer bilkøberen til at:

  • Få dokumentation for, at service er overholdt
  • Undersøge, om der er gæld i bilen
  • Få dokumentation for bilens skadeshistorik
  • Bede FDM kontrollere slutsedlen i forbindelse med købet

 

Anbefalet til dig