Reality-TV er et mediekoncept mange har en holdning til, på både godt og ondt. Og det er langt fra alle der støtter op om genrens indflydelse på ungdommen.
Derfor står et af de norske reality-programmer til at få overrakt skamfuld pris. Det skriver Se og Hør.
Den norske udgave af reality-programmet “Ex on the Beach” er nemlig nomineret til prisen “Årets Guldbarbie”, en titel og statuette der gives til den medie- eller reklameaktør, der får ungdommen til at få det dårligst.
Tidligere vindere af den “fornemme” pris går til blandt andet modegiganten Victoria Secret, og mediet Blogg.no. I år er “Ex on the Beach” oppe imod tøjgiganten Zara, og tandplejemidlet Prowhitening.
Idéudviklerne bag prisen er “Press”, Red Barnets ungdomsorganisation i Norge. I begrundelsen bag nomineringen, lyder forklaringen fra organisation som følge:
"Ex on the Beach Norge" er nomineret for seksualiseringen af deltagerne og måden, dette markedsføres til et ungt publikum. Markedsføringen præges af krop og sex – noget som afspejles i programmet. Tidligere deltagere har også følt et sexpres fra andre deltagere, uden at produktionen har grebet ind. Aldersgrænsen for programmet er 14 år. Serien rettes dermed ukritisk til et ungt publikum og bidrager til en øget seksualisering i mediebilledet”.
Til trods for en øget omtale nomineringen formentlig har givet programmet, så er udviklerne bag "Ex on the Beach" ikke interesseret i at modtage prisen.
“Prisen, programmet er nomineret til nu, er ikke en pris, vi ønsker os. Vi er ikke enige i alle præmisserne, der ligger til grund for nomineringen, men laver vi en ny sæson, så tager vi inputtene fra 'Press' med os.” lyder det fra Hanne BcBride, kommunikationsdirektør i Warner Bros. Discovery.