Disse chips gør mus transparente, ifølge forskere. Er mennesker de næste?

Foto: Shutterstock.com
Forskere har fundet ud af, at disse chips gør mus transparente. Kan det samme ende med at ske for mennesker?

Doritos er nogle af de mest kendte chips verden over, men forskere fra Stanford har opdaget, at et farvestof i chipsene kan gøre mus transparente.

Studiet, der er udgivet i tidsskriftet Science, forklarer, hvordan forskere fra Stanford University i Californien brugte et almindeligt fødevarefarvestof kaldet Yellow No. 5 på levende mus' hud.

Farvestoffet skabte et midlertidigt 'vindue', der gjorde organer, muskler og blodkar synlige, ifølge forskerne. Denne teknik, der også er kendt som 'optisk vævsklargøring', er endnu ikke testet på mennesker, men kan potentielt muliggøre ikke-invasive observationer af skader eller sygdomme.

"For eksempel kan denne teknologi gøre vener mere synlige ved blodprøvetagning, lette laserbaseret tatoveringsfjernelse eller hjælpe med tidlig opdagelse af kræft," sagde medforfatter og lektor i materialeteknologi Guosong Hong fra Stanford University.

"Visse terapier bruger laser til at fjerne kræftceller, men er begrænset til områder nær hudoverfladen. Denne teknik kan forbedre lysindtrængning," sagde Hong også i en pressemeddelelse.

Det kunstige farvestof brugt i eksperimentet, tartrazin (Yellow No. 5), er godkendt til brug i USA og Canada. Det bruges til at give gule farver til produkter som Doritos, Mountain Dew, M&M's, Cap'n Crunch, skønhedsprodukter samt vitaminer og medicin.

Selvom tartrazin ofte bruges til at farve fødevarer og kosmetik, undersøgte forskerne, om det kunne gøre musenes hud gennemsigtig. Men hvordan opnåede de denne effekt?

Lysspredning forhindrer os i at se igennem vores kroppe, forklarede forskerne. Dette skyldes, at fedtstoffer, cellevæsker, proteiner og andre materialer har forskellige brydningsindekser, som bestemmer, hvor meget lys bøjes.

For at gøre kroppe gennemsigtige ønskede forskerne at få alle vævsdele til at have samme lysbrydningsegenskaber. Forskerne fandt frem til, at tartrazin kan gøre dette.

Når farvestoffet tilføjes vand og trænger ind i vævet, justerer det sig med hudens lysbrydning. Det absorberer blåt og lilla lys og lader rødt og orange lys passere, hvilket skaber gennemsigtighed. Metoden blev først testet på tynde skiver af kyllingebryst.

Da forskerne øgede koncentrationen af tartrazin, blev væskens lysbrydningsegenskaber inde i muskelcellerne lig dem af muskelproteinerne, hvilket gjorde skiven af kyllingebryst gennemsigtig, ifølge forskerne.

Forskerne anvendte derefter en midlertidig opløsning med tartrazin på musene. På hovedbunden gjorde dette huden gennemsigtig og afslørede hjernens blodkar. På maven viste det bevægelser i tarmene, hjertet og lungerne.

"Stærkt absorberende farvestofmolekyler, når de påføres biologiske væv, kan reducere den naturlige lysspredning i disse væv. Denne effekt gør væv som hovedbund, muskler og mave gennemsigtige," lød det i studiet.

Efter skylning af farvestoffet vendte vævet hurtigt tilbage til sin normale opacitet uden langvarige virkninger. I en ledsagende artikel argumenterede forskerne fra Imperial College London, at resultaterne vil skabe 'ekstremt stor interesse' for proceduren.

"Denne metode giver en ny måde at visualisere strukturer og aktiviteter i dybe væv og organer på en sikker, midlertidig og ikke-invasiv måde, " sagde de.

I en kommentar bemærkede Hong, at teknikken i øjeblikket kun virker på mus på grund af deres relativt tynde hudlag. Menneskers hud er meget tykkere, så metoden er endnu ikke klar til praktisk brug på mennesker.

Hong og hans kolleger arbejder dog på at forbedre teknikken for menneskeligt væv og håber, at den i fremtiden kan hjælpe med tidlig opdagelse af hudkræft og lette tatoveringsfjernelse med laser.