Når vi kommer til skade eller bliver syge, står sygeplejerskerne altid klar til at tage i mod os og give os behandling for vores skavanker.
Sygeplejersker yder hver dag en essentiel indsats for samfundet, og det sker ofte under stort pres og med krav om at levere på højt niveau.
Trods deres store ansvar og hårde arbejde oplever mange sygeplejersker dog at blive mødt med ord og vendinger, der føles provokerende og meningsløse.
I en ny undersøgelse af Norsk Sygeplejerskeforbund beskrevet i Sykepleien har 1.200 sygeplejersker givet deres mening til kende om de udtryk, som irriterer dem mest i arbejdsdagen, og resultatet er ganske overraskende.
Blandt de mange forslag peger flest sygeplejersker på ordene "du skal bare prioritere" som den mest frustrerende kommentar.
At få at vide, at man blot skal prioritere, virker demotiverende i en presset situation, hvor de i forvejen kæmper med at nå det hele.
Den norske forfatter og foredragsholder Per Henrik Stenstrøm, der ofte rådgiver om arbejdsmiljø, mener, at udtrykket mangler konkret vejledning.
“Udtrykket giver ingen retning eller råd og kan opfattes som meget provokerende,” udtaler han og understreger, at det kan føles som en antydning af, at sygeplejerskerne ikke gør deres arbejde godt nok.
Ud over “du skal bare prioritere” viser undersøgelsen, at vendinger som “sådan gør vi det her” og “effektivisering” også ligger højt på listen over irriterende udtryk, som også tæller "Jeg hører, hvad du siger".
Mange sygeplejersker oplever disse vendinger som udtryk for et forældet ledelsesideal, hvor effektivitet prioriteres over kvalitet og omsorg.
Per Henrik Stenstrøm mener, at sådanne ord og vendinger i sundhedssektoren kan føles ekstra provokerende, da arbejdet ofte indebærer ansvar for menneskeliv, hvor der ikke er plads til hurtige løsninger eller kompromiser.
Blandt andre udtryk, der nævnes, findes også de klassiske beskrivelser som “engle i hvidt” og “varme hænder.” Disse udtryk når dog ikke helt til tops i afstemningen, men de indikerer, at mange sygeplejersker føler, at de reduceres til stereotype roller.
Eksperten påpeger, at sådanne vendinger kan virke mindre irriterende, da de trods alt ofte er ment venligt, men de understøtter dog en opfattelse af sygeplejersker som mere omsorgsgivende end fagligt kompetente.