Kirsten og kæresten udlejede deres bolig til "Lone": Da de vendte hjem, blev deres mareridt til virkelighed

Af: Lucas Andreas

|

26/08/2024

Viral
Foto: Shutterstock
Kirsten og kæresten Lea står nu i en svær situation.

Lige nu læser andre også

Da Kirsten Nørgaard og hendes kæreste Lea Keller Enevoldsen tog i sommerhus, lå deres hjem på Airbnb, som er en udlejningsside for private.

På siden fik parret mulighed for at tjene lidt ekstra for at udleje deres bolig, når de ikke er hjemme.

Boligen var dog ikke udlejet for natten den 14.-15. juli, så derfor havde de ikke gjort rent og klart til lejere, inden de tog hjemmefra.

På aftenen tiggede dog en besked ind fra en lejer, der på kort varsel gerne ville bo i deres bolig.

Det fortæller Kirsten til TV 2 Østjylland.

Kommunikationen startede harmløst, da "Lone" kontaktede Kirstens kæreste via Airbnb for at leje deres hjem.

"Lone" skrev, at hun kun havde brug for et sted at overnatte kortvarigt og medbragte eget sengetøj, hvilket gjorde, at Kirsten ikke så nogen grund til at gøre huset klar.

Men her begyndte problemerne.

Tekniske problemer på "Lones" side forhindrede en officiel booking gennem Airbnb-platformen. På baggrund af en påstået samtale med og betaling gennem Airbnb-support valgte Kirsten at stole på "Lone", der samtidig havde ført en venlig og troværdig korrespondance.

"Hun virker meget beskeden og ydmyg, så vi falder i fælden. I bakspejlet kan jeg godt se, at hun ikke er så sød, som jeg troede," siger Kirsten Nørgaard til TV2 Østjylland.

Kirsten delte sin adresse og placeringen af nøglen, men modtog aldrig den aftalte betaling eller en officiel bookingbekræftelse.

Vender tilbage til et endevendt hus

Da Kirsten og Lea dagen efter vender tilbage til huset, var "Lone" væk – og med sig havde hun taget flere dyrebare genstande, herunder vaser, tæpper og specielle kaffekopper.

Kirsten kontaktede både politiet og Airbnb, men hjælp er ikke nem at få.

Fordi hun havde givet adressen uden en bookingkode, kunne sagen ikke betragtes som et indbrud, og Airbnb afviste at yde erstatning, da "bookingen" var sket udenom deres system.

Kirsten erkender nu, at det var en fejl ikke at insistere på en bookingbekræftelse gennem platformen, før hun delte sin adresse.

Ved at dele sin historie håber Kirsten nu på, at andre kan lære af hendes fejl.

"Ja, jeg håber, at folk lærer, at man skal være påpasselig. Pas på, hvem du tror, du skriver med, for det er nemt at falde for den bløde kommunikation."

Anbefalet til dig