Annoncer på nettet åbner dørene til uendelige tilbud, der ofte kan være svære at navigere i.
For Morten Daugbjerg blev en tilsyneladende uskyldig annonce på Facebook starten på en ubehagelig oplevelse med online handel.
Det fortæller han til B.T.
Mens han scrollede gennem sin Facebook side, faldt han over et tilbud fra "Jensen Mode", en virksomhed, der annoncerede ophørsudsalg.
Et par træningsbukser til en god pris fangede hans interesse, og købet blev hurtigt gennemført.
Herfra tog sagen en uventet drejning.
Det første snert af mistanke opstod kort efter, da pengene blev trukket med det samme, og leveringen blev forsinket med henvisning til travlhed.
Sporingsoplysninger afslørede, at pakken kom fra Kina, på trods af at hjemmesiden hævdede at bruge en dansk fragtservice.
Da pakken endelig ankom, stod det klart for Morten, at han var blevet snydt. Bukserne, han havde betalt 339 kroner for, var af lav kvalitet og sandsynligvis produceret for næsten ingen penge.
En tilbagemelding, der omtalte "jakken", han aldrig havde købt, samt manglen på returlabel, gjorde det tydeligt, at det hele var et svindelnummer.
Dette skal du være opmærksom på
Falske webshops er butikker på nettet, der ikke holder hvad de lover - enten fordi de ikke er den virksomhed de siger at de er, eller fordi at deres produkter ikke svarer til det de sælger på hjemmesiden.
De falske webshops udsender typisk mails, sms’er og annoncer på sociale medier, hvor linket, du kan trykke på, leder dig til en webbutik. Hjemmesiderne ser typisk meget overbevisende ud og ligner ofte rigtige webshops.
Hvad gør jeg hvis jeg mistænker at en hjemmeside er en falsk webshop?
Undgå at klikke på links i annoncer på sociale medier eller i kampagnemails.
Giv virksomheden et sikkerhedstjek ved at undersøge om de har et CVR-nummer og tjekke deres profil på Trustpilot.
Hvad gør jeg hvis jeg har handlet på en falsk webshop?
Kontakt din bank, og få spærret din konto og dit betalingskort.