Tjener fik 65.000 kroner i drikkepenge: Hvad hun så gjorde endte med at koste hende jobbet

Af: Lucas Andreas

|

21/02/2024

Viral
Foto: Genrefoto, Shutterstock.com / Facebook, Mason Jar Cafe
Foto: Genrefoto, Shutterstock.com / Facebook, Mason Jar Cafe
Hendes flotte gestus kostede hende i sidste ende jobbet.

Mest læste i dag

Mennesker beskæftiget i servicebranchen stræber efter at levere fremragende service hver eneste dag, da deres indkomst ofte afhænger af de drikkepenge, de modtager fra tilfredse kunder. Drikkepenge er ikke kun en anerkendelse af deres hårde arbejde og dedikation, men også en vigtig del af deres samlede indtjening.

I Benton Harbor, Michigan, USA, udfoldede der sig en historie på Mason Jar Cafe, der fangede offentlighedens opmærksomhed og fremhævede kompleksiteten i arbejdsrelationer inden for restaurationsbranchen.

Linsey Huff, en ung fraskilt mor og servitrice på caféen, oplevede et usædvanligt øjeblik af gavmildhed, da en kunde besluttede at efterlade et drikkepenge på $10.000 (Cirka 69.000 kroner, red.) som en hyldest til en afdød ven. Denne gestus var dog bundet op på en betingelse: Tjeneren skulle dele beløbet med sine medarbejdere i serveringspersonalet.

Det skriver HLN

Helt overvældet går Linsey tilbage og deler den glade nyhed med de andre servitricer. De deler pengene mellem sig og har hver omkring 8000 kroner.

En af Linseys kolleger fortalte senere til den lokale tv-nyhedsstation 'WNDU', at alle i servicepersonalet "gennemgik noget i deres liv." så beløbet hjalp dem alle enormt.

Glæden ved den uventede gave blev dog hurtigt overskygget af intern uenighed, da køkkenpersonalet fandt ud af om drikkepengene og følte sig udeladt. Denne spænding eskalerede til et punkt, hvor Linsey blev bedt om at navngive de utilfredse medarbejdere, hvilket hun nægtede for ikke at "skabe et større problem."

Dette førte til, at ledelsen afskedigede hende, på trods af at hun havde været en værdsat medarbejder.

Linseys situation udløste en bølge af støtte på sociale medier, hvor hun delte sin frustration over den pludselige vending i hendes arbejdsliv. I modsætning hertil hævdede caféens ejere, at fyringen ikke var relateret til drikkepenge-episoden, men gav ingen yderligere forklaring. "Dette var en beslutning, som vi ikke traf hastigt eller let," udtalte caféens ejere, samtidig med at de understregede deres omsorg for personalet.

Linsey følte sig nødsaget til at søge juridisk bistand, efter ledelsen angiveligt truede hende med et civilt søgsmål for at diskutere sin afskedigelse offentligt. Hendes advokat kritiserede håndteringen af situationen, idet han påpegede, at hendes generøsitet endte med at koste hende jobbet.

Mason Jar Cafe har valgt ikke at kommentere yderligere på sagen, idet de henviser til arbejdslovgivningen og behovet for at beskytte det involverede personale.

Anbefalet til dig