Cyberkriminelle har fundet en effektiv genvej til dine personlige data – nemlig ved at udgive sig for at være nogle af verdens mest kendte og troværdige brands.
Det viser en ny rapport fra cybersikkerhedsfirmaet Check Point Research ifølge Avisen Danmark.
Ifølge undersøgelsen for første kvartal af 2025 blev Microsoft misbrugt i hele 36 procent af de registrerede phishing-forsøg. Google og Apple følger som nummer to og tre med henholdsvis 12 og 8 procent.
Andre kendte navne som Amazon, Mastercard og WhatsApp optræder også blandt favoritterne hos digitale bedragere.
Det typiske svindelnummer foregår ved, at brugeren modtager en e-mail eller sms med opfordring til at logge ind, bekræfte sin konto eller indtaste betalingsoplysninger. Bag linket gemmer sig en falsk webside, som til forveksling ligner det ægte brand. Ifølge Check Point er det netop tilliden til disse globale virksomheder, der udnyttes til at narre folk.
Sikkerhedsekspert Balder Borup fra Check Point Software Technologies advarer om, at tilliden til brands som Microsoft og Mastercard kan få selv de mest forsigtige brugere til at falde i fælden. Han anbefaler, at man aldrig klikker på links i uopfordrede beskeder og altid dobbelttjekker webadresser.
Listen over de mest benyttede brands i phishingangreb i 2025 tæller desuden Alibaba, Facebook, LinkedIn og Adobe. Mastercard blev benyttet i omkring 3 procent af tilfældene, mens Amazon og WhatsApp hver stod for 2 til 4 procent.
Forbrugere opfordres til at tænke sig om en ekstra gang, før de reagerer på digitale beskeder – uanset hvor troværdige afsenderne ser ud.