Ved udgangen af november 2020 kørte der sølle 27.500 elbiler rundt herhjemme. I dag er det tal tæt på 12-doblet til 328.500 elbiler. Det viser tal fra Bilstatistik.dk.
En udvikling som i stigende grad bæres frem af brugtimporten af elbiler, som i år til og med november har stået for godt 41 procent af de elbiler, der totalt set er kommet til landet.
Dermed kommer brugtimporten i 2024 til at slå alle rekorder - både for elektriske biler og totalt set.
Sådan skriver AutoBranchen Danmark i en pressemeddelelse.
”Når vi taler grøn omstilling af bilparken herhjemme, er det ofte en lidt overset pointe i den offentlige debat, at brugtimporten er ved at få næsten lige så stor betydning for udbredelsen af elbiler herhjemme som nyvognssalget,” siger adm. direktør i AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg.
Ofte er det forhandlere, der står for at hente nyere brugte biler til landet modsat salget af nye biler, der sædvanligvis sker gennem større importørforretninger.
Desværre er det ofte forbundet med stor usikkerhed for forhandlerne at beregne afgift på de brugtimporterede biler, fordi de ikke har nem adgang til bilernes oprindelige listepriser. Et problem forhenværende skatteminister Jeppe Bruus (S) ventede en løsning på i sommer.
”Hvis politikerne ønsker at skabe de bedste betingelser for grøn omstilling af bilparken, så er det derfor vigtigt, at de også indtænker væsentligt forbedrede vilkår for importørerne af brugte biler, når de næste år holder det planlagte pitstop på registreringsafgifter for elbiler,” siger Gitte Seeberg.
Stort bidrag fra brugtimport
Set over de seneste fire år, efter den nuværende bilaftale om afgifter kom i hus, er brugtimporten af elbiler steget fra at udgøre ca. 11.000 biler i 2021 til at ligger på lige over 54.000 biler i år indtil videre.
Dengang udgjorde brugtimporten af elbiler 31 procent af de elbiler, der kom til landet herhjemme. I år er det tal som tidligere nævnt steget til hele 41 procent.
I alt er der brugtimporteret 111.000 elbiler over de seneste fire år, mens der er solgt 202.000 nye elbiler i perioden.
Tilbagegang for Tesla
Ser vi isoleret på tallene for brugtimport i november, så er det de tyskejede mærker Volkswagen, Mercedes-Benz, Skoda, BMW og Audi, der tager de fem topplaceringer. Alle mærker har set en markant fremgang i forhold til november sidste år.
Tesla placerer sig på en sjetteplads og skiller sig ud som et af få mærker med nedgang i brugtimporten på 33 procent.
Det kan der være flere grunde til, men nyheden om at 30.000 Tesla Model 3 er på vej ud på brugtmarkedet fra Holland kan være en medvirkende årsag.
Også Teslas nyvognssalg er i øjeblikket under pres herhjemme, som du kan læse mere om i vores artikel om nyvognssalg i november.
Brugtimport top 10 – november 2024.
Foto: AutoBranchen Danmark