Hverken Tesla, Volkswagen eller Skoda: Danskerne har fået ny yndlingselbil

Biler
Foto: AutoBranchen Danmark
Især én bil har været populær i 2025.

Lige nu læser andre også

At omstillingen til elbiler for alvor har taget fart herhjemme, er efterhånden åbenlyst.

Fra nytår og frem til den 9. marts er der i alt solgt 25.513 nye biler, og 66 procent af dem er elektriske.

Men graver man et spadestik dybere, viser det sig, at omstillingen til el kører i et endnu højere tempo for den private del af danskerne.

Nye tal fra bilstatistik.dk viser nemlig, at en meget stor andel af de private bilkøbere og leasingtagere vælger elektriske biler. Til gengæld er tempoet ikke nær så højt, hvad angår erhvervslivets personbiler.

Det skriver AutoBranchen Danmark i en pressemeddelelse.

Private kører fra firmabilister på el

Ser vi på hvilke biler den private del af nyvognskøberne har valgt i 2025 til og med den 9. marts, så har hele 81 procent valgt elektriske biler.

Mest solgt er Toyota bZ4X, som for nylig blev sat ned i pris.

Samme tendens gør sig gældende på markedet for privatleasing, hvor elbiler nu udgør 76 procent af de nye kontrakter indtil 9. marts.

I samme periode sidste år udgjorde elbiler blot 38 procent af privatleasingaftalerne.

Derimod ligger andelen af elbiler noget lavere, hvad angår firmabiler (personbiler). Kun 45 procent af de biler, der i 2025 er blevet registreret med et firma som bruger, er elbiler. I stedet har 39 procent valgt benzin eller benzinhybrid.

God start på året

”Hos AutoBranchen Danmark glæder vi os over, at årets bilsalg er kommet rigtig godt fra start, og at danskerne i så høj grad tager elbilerne til sig som privatbil. Derfor håber vi også, at politikerne fortsat vil understøtte overgangen til elektriske biler uden drastiske afgiftsændringer, når de senere på året skal holde pitstop på registreringsafgiften,” siger administrerende direktør i AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg.

Og hvis de elektriske biler fylder meget i den private del af nyvognssalget, så er det vand ved siden af markedet for importerede brugtbiler.

Her er det nemlig hele 97 procent af de brugte importbiler, der er solgt til private i år, som er elektriske.

”Hvis man går rundt og tror, at brugtimport er en lille niche på bilmarkedet, så har man ikke fulgt med. I år har langt flere private valgt at købe en brugtimporteret end en ny elektrisk bil,” siger adm. direktør i AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg.

I de første måneder af året indtil den 9. marts er der således blevet solgt godt 12.000 brugtimporterede elbiler til private, mens nyvognssalget har stået for ca. 8000 elbiler.

I alt kører der nu 375.000 elektriske biler rundt på de danske veje her midt i marts. Det svarer til 13 procent af hele bilparken.

Anbefalet til dig