BMW har gennem årene produceret mange vilde biler - den ene mere brølende end den anden.
Få slår dog BMW M8 E31-prototypen, især hvis man tager mystik og sjældenhed med i ligningen.
Med sin status som én af de mest sjældne BMW-modeller og udstyret med en 6,1-liters V12-motor på hele 640 hestekræfter, fremstår M8 som en kraftfuld artefakt fra 1990’ernes bilhistorie.
Den enestående skabelse fra BMW’s M-division vender kortvarigt tilbage til offentligheden på Oslo Motor Show i slutningen af oktober.
Det skriver BilNorge.
Bilen blev oprindeligt designet til at skulle konkurrere med superbiler som eksempelvis dem fra Ferrari, men M8 blev aldrig sat i produktion, hvilket kun har øget dens mystik og værdi.
Motoren, kendt som S70/1, blev udviklet af den legendariske BMW-ingeniør Paul Rosche.
Rosche havde tidligere haft succes med sine motorer i Formel 1 og M1 Procar-serien, og med M8 skabte han en konstruktion, der ikke blot leverede enorm kraft, men også en tophastighed på over 300 km/t.
For at sikre ideel vægtfordeling placerede BMW motoren dybt og bagud i chassiset og installerede et tørsump-smøresystem, som tillod høj ydeevne under ekstreme forhold.
Kulstofmaterialer og aerodynamiske justeringer som bredere hjulkasser og et brutalt design bidrog yderligere til at skabe et køretøj bygget til fart og kraft.
Teknologien bag V12-motoren fandt vej til en anden ikonisk bil, McLaren F1, der dominerede 1990’erne med sin kraft og blev verdens hurtigste bil. Gordon Murray,
For bilentusiaster er udstillingen af M8-prototypen en sjælden chance for at se denne næsten mytologiske bil på nært hold.
Når showet slutter, vil bilen sandsynligvis blive gemt væk i BMW's arkiv igen – hvilket gør oplevelsen til noget helt særligt for dem, der får et glimt af den.