De kolde måneder er lige om hjørnet, og det betyder, at vi snart skal til at skrue op for varmen og finde de tykke jakker frem.
Dog er alle problemer ikke løst med det.
For elbilejere byder vinteren nemlig en ekstra udfordring. Den kolde luft påvirker bilens batteri, hvilket reducerer rækkevidden.
Når temperaturen falder, kræver både opvarmning af kabinen og batteriets funktion mere energi.
Derfor kan elbiler ofte køre færre kilometer på en opladning om vinteren end i de varmere måneder.
Men hvor meget kortere kan en elbil egentlig køre i de kolde måneder? Det giver Nordania nu svar på.
Betaler du for meget for din bilforsikring?
Brug nedenstående formular og tjek på under 2 minutter om du kan spare penge på din bilforsikring.
Samlino sammenligner forsikringstilbud fra flere forskellige udbydere, så du kan få det bedste, så billigt som muligt. (Reklamelink)
En ny vintertest fra den norske bilorganisation NAF, der stammer fra 2023, kaster lys over, hvordan elbiler præsterer under vinterlige forhold, og resultaterne giver indblik i de reelle kørselstal for 22 forskellige modeller.
Selvom elbilernes officielle rækkevidde, WLTP-tallet, ofte bruges som pejlemærke for, hvor langt man kan køre på en opladning, viser vintertesten, at de faktiske forhold er markant anderledes.
Når temperaturen falder, og sneen begynder at falde, kan rækkevidden falde betragteligt sammenlignet med de tal, der angives under ideelle forhold.
Rækkevidden falder op til 36 procent
Det er værd at nævne, at faldet i rækkevidden varierer meget fra model til model.
Den bil, der præsterede bedst i testen, var Tesla Model S, som opnåede en faktisk rækkevidde på 530 km - kun 16,4 procent lavere end den officielle rækkevidde på 634 km.
Model S var tæt efterfulgt af Tesla Model X Plaid, som kørte 444 km under vinterlige forhold, hvilket er 18,23 procent kortere end den angivne rækkevidde.
Derudover har Mercedes, Nissan og BMW sig også med modeller, der kører mere end 400 km i vinterlige forhold, hvilket viser, at mange producenter er konkurrencedygtige - selv når temperaturerne falder.
I den anden ende af skalaen finder vi Toyota bZ4X 2WD, som kørte 323 km, men er opgivet til at køre 503 km. Dermed står det klart, at rækkevidden falder med 36 procent under kolde forhold.
Det er dog værd at nævne, at der er sket meget, siden den omtalte test blev foretaget.
Toyota bZ4X, som er den model, danskerne i dag kan få fingrene i, er blevet markant forbedret siden testen med bl.a. bedre batterivarmesystem samt et mere energieffektivt klimaanlæg.
Kør længere på opladningen
Hvis du vil optimere din elbils rækkevidde i vintervejr, er der flere faktorer, du bør overveje.
Din kørestil har stor betydning, og du kan med 'rolig' kørsel sørge for, at du kommer længere på en enkelt opladning.
Testens resultater kan give et godt udgangspunkt for valg af elbil til det danske marked, især hvis vinterens kolde måneder fylder meget i hverdagen.
Du kan se hele listen over de testede modeller ved at klikke her.