De fleste gør dette når de er ude at handle, men de færreste tænker over, at det faktisk ikke er forventet

Af: Mie M.B

|

01/02/2024

forbrug
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Med høflighed kommer man langt - men lige på dette punkt kommer man bagud

Lige nu læser andre også

I supermarkedernes gange opstår der ofte et fænomen af uudtalt etikette, som de fleste af os følger, uden egentlig at tænke over det. Scenariet, hvor en kunde med blot et par varer står bag i køen og utålmodigt venter på, at kunder med fyldte indkøbsvogne bliver ekspederet, er velkendt. Dette har affødt en debat om, hvorvidt personer med få varer bør have fortrinsret i køen, en praksis nogle mener bør følges, mens andre afviser den som uretfærdig. Det fungerer The Mirror over.

Diskussionen fandt for nylig vej til sociale medier, hvor brugere på Extreme Couponing and Bargains UK Facebook-gruppen delte deres meninger. Mens nogle argumenterede for den uskrevne regel som en høflig gestus og tegn på effektivitet, udtrykte andre frustration over ideen om, at nogle automatisk forventer at blive inviteret foran i køen.

En af de deltagende i debatten beskrev en situation, hvor vedkommende med kun én vare blev mødt med vrede fra en anden kunde, da omkringstående foreslog, at vedkommende skulle have lov til at gå foran i køen. Andre udtrykte en mere velvillig tilgang, hvor de med større indkøb frivilligt lader kunder med få varer gå foran.

Ikke desto mindre, så er der også de, som har oplevet negative konsekvenser af sådanne gestusser, såsom at venner eller familie til den person, der blev budt foran, dukker op med endnu mere indkøb.

Etiketteekspert John-Paul Stuthridge understreger, at selvom det er en venlig gestus at lade folk med få varer gå foran, bør dette ikke forventes. Han anbefaler, at dem med fyldte indkøbsvogne bør være opmærksomme på deres omgivelser og tilbyde fortrinsret, hvor det er muligt, idet det kan gøre en stor forskel for den anden part, uden det nødvendigvis påvirker dem selv.

Anbefalet til dig