H&M har reageret på anklagerne om seksualisering af unge piger ved at trække en reklame for skoleuniformer tilbage. Reklamen, der viser to piger i folkeskolealderen iført forklæder med sloganet "Få hovederne til at vende sig med H&M's back-to-school kollektion," har efterkommet kritikken, og modegiganten har officielt undskyldt for kontroversen. Det skriver The Independent.
Tøjgiganten meddeler, "Vi beklager dybt for den skade, dette har forårsaget, og vil undersøge, hvordan vi præsenterer kampagner fremover."
Mumsnet-grundlægger og administrerende direktør, Justine Roberts, udtrykker bekymring over, at detailhandlere fortsat producerer upassende annoncer, der i en alt for tidlig alder seksualiserer unge piger. Roberts påpeger, at Mumsnet allerede i 2010 lancerede kampagnen 'Lad piger være piger' for at adressere denne problematik. Selvom hun er tilfreds med H&M's anerkendelse af fejlen og tilbagetrækningen af reklamen, understreger hun, at den aldrig burde have set dagens lys.
Roberts udtaler, "Vores brugere vil gerne forsikres om, at der træffes foranstaltninger for at sikre, at alle hos H&M er helt klare over problemet, så det ikke gentager sig."
Bekymringen om reklamen spredte sig også på sociale medier, hvor brugere udtrykte deres utilfredshed. En kommentar lød at "H&M seksualiserer børn," mens en anden skrev at det var "forfærdeligt at seksualisere børn."
Det er ikke første gang H&M lander i en uheldig politisk debat hvad deres tøjreklamer angår. Tilbage i 2018 gik reklamen med den mørke dreng i abetrøjen viralt og skabte stor vrede, forargelse og debat omkring racisme over hele verden.