Overraskende undersøgelse: Her kan brugen af din smartphone reducere stress

Af: Mie M.B

|

09/01/2024

forbrug
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Brugen af telefonen påvirkede ikke brugerens effektivitet negativt

Lige nu læser andre også

Mange ansatte kan føle sig usikre på brug af deres smartphones i arbejdstiden, men en ny undersøgelse viser, at brugen af den faktisk kan være gavnlig. Forskere fra University of Galway og University of Melbourne har konkluderet, at medarbejdere, der bruger deres smartphones på arbejdet, ikke oplever nogen negativ indvirkning af deres effektivitet. Tværtimod bidrager det til at reducere stress. Det skriver mediet Dailymail.

I løbet af et års undersøgelse fulgte forskningen omkring 40 medarbejdere, der benyttede sig af denne nye praksis. Studiet sammenlignede denne gruppe med et tilsvarende antal medarbejdere, der selvvalgt undlod at bruge deres telefoner på arbejdet. Kvalitative interviews blev anvendt til at opnå indsigter fra begge grupper.

Selvom der har været bekymringer om ineffektivitet og mistet fokus, viste undersøgelsen, at arbejdspræstationen ikke faldt, da smartphone-forbuddet blev ophævet. Medarbejdere med adgang til smartphones rapporterede også, at de bedre kunne håndtere familiære udfordringer i løbet af dagen, hvilket reducerede presset på deres partnere. Spredningen af personlig kommunikation i løbet af dagen betød også, at medarbejderne ikke følte sig overvældede, når de tændte deres telefon efter arbejde.

Forskningen adskiller sig fra tidligere studier ved at fokusere på personlig kommunikation på arbejdspladsen i stedet for arbejdsrelateret kommunikation uden for arbejdet. Universiteterne bag undersøgelsen mener, at resultaterne vil bidrage til forståelsen af, hvordan teknologi påvirker arbejdslivsbalance og give praktiske indsigter til organisationer, der ønsker et sundere og mere afbalanceret arbejdsmiljø.

Professor Eoin Whelan, der ledte undersøgelsen, påpegede, "I stedet for at indføre et forbud mod smartphones på arbejdspladsen tyder vores resultater på, at en mere effektiv strategi ville være at etablere en organisatorisk kultur, hvor virksomhedens forventninger til smartphone-adfærd er kendte, for eksempel ved at sikre, at de ikke bruges under møder eller i kantinen, og at medarbejderne selv har ansvar for overholdelsen."

Anbefalet til dig