Godt nyt til cyklister i danske byer

Af: Lucas Andreas

|

05/09/2024

Indland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Hos cyklistforbundet jubler man over nyehden.

Lige nu læser andre også

Det er ikke nogen hemmelighed, at cyklister er sårbare i trafikken.

En kollision med en bil kan hurtigt ende fatalt, og derfor er det vigtigt at sikre dem bedst muligt.

Og nu har en god nyhed på den front set dagens lys.

Regeringen ønsker i sit finanslovsforslag at reducere med 1.000 statslige ansatte. Derfor har de lavet et katalog over opgaver, der kan reduceres eller falde bort.

En af de opgaver er politiets hidtidige veto ift. hastighedsgrænser og andre trafikale tiltag, så det alene er vejmyndigheden (typisk kommunen), der har ansvaret.

Direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag, er meget begejstret for det forslag:

"At få lagt beslutningen om hastighedsnedsættelser ud til kommunerne er noget, som vi har kæmpet for længe. Igen og igen har vi hørt fra kommunerne, at de er dybt frustreret over ikke at kunne bruge hastighedsnedsættelser i arbejdet for at gøre det mere trygt og sikkert at være cyklist, fordi de har fået nej fra deres lokale politikreds," siger Kenneth Øhrberg Krag.

Netop i disse måneder kæmper Cyklistforbundet med den aktuelle underskriftskampagne ’30 er det nye 50’ for at få ændret Færdselsloven, så 30 km/t bliver den nye normalhastighed i byområder, og hurtigere og farligere hastighed bliver undtagelsen. Så kan kommunerne - efter en konkret vurdering - tillade hurtigere hastighed de steder, hvor det ikke går ud over cyklister og gåendes trafiksikkerhed.

Ikke i mål, men et godt skridt

I Cyklistforbundet glæder man sig over, at regeringen har lyttet, og Kenneth Øhrberg Krag opfordrer alle partier til at stille sig bag regeringens forslag om det såkaldte opgavebortfald hos politiet.

"Vi er med regeringens forslag ikke i mål. Men det er et godt skridt på vejen for at gøre det mere attraktivt og sikkert at være cyklist de steder i vores byer, hvor vi bor, arbejder og går i skole.

Mange kommuner oplever, at den lokale politikreds siger nej til hastighedsnedsættelser. Hvis forslaget bliver vedtaget, får de meget bedre muligheder for at skærpe trygheden og trafiksikkerheden for cyklister," siger Kenneth Øhrberg Krag.

Han opfordrer desuden til, at der med en vedtagelse følger en forankring i fx Vejdirektoratet, som sikrer en hensigtsmæssig forvaltning af kommunernes nye mandat.

FAKTA

Forskning viser, at omfanget af skader på bløde trafikanter, der bliver ramt af en bil, er væsentligt mindre alvorlige ved 30 km/t sammenlignet med 40 og 50 km/t. Ved 30 kilometer i timen, overlever ni ud af ti bløde trafikanter en påkørsel af bil, mens kun tre ud af ti overlever med 50 km/t.

Anbefalet til dig