Det er ikke mere end en uge siden det kom frem, at over 9000 danskere havde penge til gode ved det konkursramte b. energy, der havde solgt de kunder, der ikke havde penge til gode, til selskabet Velkommen.
Nu er den igen gal i energisektoren, hvor en særlig finte er ved at udbrede sig blandt elleverandører.
Det får nu Green Power Danmark, der repræsenterer energisektoren, til at udsende en advarsel til danske elkunder.
Ifølge Green Power Danmark, der repræsenterer energisektoren, er der grund til at være på vagt over for mindre el-leverandører, der udnytter kundedata til at tilmelde forbrugere uden deres samtykke.
Adskillige elkunder har oplevet, at de – uden at de ved af det – har fået en ny elleverandør.
Green Power Denmark har kendskab til to selskaber, som tilsyneladende benytter en vildledende og i nogle tilfælde aggressiv praksis, som kan være i strid med markedsføringsloven.
Selskaberne kan have fået fat i forbrugerens navn, adresse og CPR-nummer fra databaser, som sælger den slags. De kan også over telefonen have vildledt forbrugeren til at udlevere oplysningerne.
"Hvis man kender en forbrugers adresse og CPR-nummer – og er skruppelløs nok – kan man flytte en forbruger over til sit eget selskab, uden at forbrugeren ved det. Vi er bekendt med, at det er sket i en række tilfælde, og det er en praksis, som vi skal have stoppet," siger Martin Dam Wied, afdelingschef i Green Power Denmark.
Som forbruger skal man reagere, hvis elregningen pludselig kommer fra et nyt elselskab.
Den tidligere leverandør kan eventuelt hjælpe med at skifte tilbage, hvis man har været udsat for denne ulovlige fremgangsmåde.
"Vi opfordrer forbrugerne til at klage til Forbrugerombudsmanden, hvis man uønsket er blevet flyttet over til et andet elselskab. Forbrugerombudsmanden plejer at tage sager op, hvis der er mange klager over de samme selskaber og deres adfærd," siger Martin Dam Wied.