Boozt har fastfrosset 57.000 kundekonti: De er kernen af et særligt problem

Af: Lucas Andreas

|

15/10/2024

Nyheder
Foto: Wikimedia Commons
Foto: Wikimedia Commons
De er ikke alene om udfordringerne.

Lige nu læser andre også

Det er ingen hemmelighed, at online butikker har gjort det svært for de fysiske butikker at holde på kunderne.

Mange tyer til forskellige webshops, og sider som Zalando og Boozt er blevet nogle af de mest populære steder at købe tøj.

De mange salg på nettet er dog ikke helt uden problemer for kæderne.

Mange tøjforhandlere står over for udfordringen med at reducere antallet af returnerede varer fra onlinesalg, der kan påvirke både forretningens bundlinje og miljøet.

Svenske Boozt er blandt de virksomheder, der har taget konkrete skridt for at begrænse returerne, som ofte skyldes overdrevne køb af flere størrelser og varianter.

Boozt har introduceret en model, hvor de kan fastfryse kundekonti for dem, der gentagne gange misbruger gratis fragt og retur.

Det skriver finansmediet E24.

Ifølge kommunikationsdirektør Ask Kirkeskov Riis har virksomheden siden 2019 fastfrosset 57.000 konti, og alene i 2023 blev 18.000 kunder påvirket af denne politik.

"De udgjorde kun 0,7 procent af vores kundebase, men stod for 20 procent af alle returneringer," forklarer han.

Hos fast-fashionkæderne H&M og Zara har man også implementeret gebyrer på online-returer i flere markeder for at mindske returprocenten, der var på himmelflugt.

E24 har spurgt rundt ved flere populære norske kæder, og den fælles lydklang er, at de mange retursendinger er et udbredt fænomen, som man ved kæderne har gjort sig overvejelser omkring.

Nogle vælger at gå ad gebyrvejen, mens andre ser gratis returneringer som et centralt konkurrenceparameter.

Anbefalet til dig