Dette produkt bliver revet af hylderne i SuperBrugsen og Kvickly: Ingen havde set det komme

Af: Alberte B. C.

|

17/03/2025

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Dette produkt bliver revet væk i supermarkederne.

Lige nu læser andre også

Noget er ved at ændre sig på danskernes indkøbslister.

Mens Coca-Cola i årtier har været den ubestridte konge på sodavandshylderne, vælger flere nu en helt anden cola - en dansk en af slagsen.

I sidste uge eksploderede salget af Jolly Cola hos Coop, hvor danskerne rev den røde sodavand ned fra hylderne i et omfang, der ikke er set i årevis.

Dansk cola stormer frem

Hos dagligvarekoncernen Coop, der driver SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Kvickly og 365discount, er der sket en markant ændring i salget af sodavand.

I sidste uge solgte kæden dobbelt så meget Jolly Cola som normalt.

"Vi solgte godt og vel dobbelt så meget Jolly som i en normal uge," siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop. Det skriver B.T.

Hos Bryggeriet Vestfyen, der producerer Jolly Cola, har man også bemærket den stigende efterspørgsel.

Ifølge senior brand manager Thomas Lindegaard vælter det ind med henvendelser fra både private kunder og købmænd, der vil have den danske sodavand på hylderne.

"Vi har aldrig oplevet noget lignende," sagde han i sidste uge til B.T.

Boykot af amerikanske varer vokser

Salgsfremgangen for Jolly Cola kommer i en tid, hvor flere danskere aktivt fravælger amerikanske produkter.

En Facebookgruppe med navnet Boykot varer fra USA har på blot fem uger rundet 85.000 medlemmer, hvilket vidner om en voksende utilfredshed med amerikanske produkter.

Både Rema 1000 og Salling Group, der står bag Netto, Føtex og Bilka, forholder sig tavse om deres salg af Jolly Cola.

Ifølge pressechef Jacob Krogsgaard Nielsen sælger Netto kun Jolly som spotvare, hvilket gør det svært at vurdere udviklingen.

For Bryggeriet Vestfyen er tendensen dog ikke til at tage fejl af - Jolly Cola har fået nyt liv blandt danske forbrugere.

Anbefalet til dig