EU’s nye CO2-afgifter rammer kommercielle fly, men privatfly går fri
EU's kommende stramninger i CO2-afgifter vil øge prisen på flyrejser for almindelige passagerer, men mange privatfly undgår helt at betale.
Fra 2026 skal kommercielle flyselskaber betale CO2-kvoter for alle flyvninger inden for Europa, hvilket kan lægge ekstra pres på billetpriserne.
En tur-retur til Mallorca vil for eksempel stige med ca. 116 kroner, mens en tilsvarende rejse med et privatfly burde beløbe sig til hele 1.766 kroner, baseret på beregninger fra Aarhus Universitet.
Det skriver DR.
Men flere privatflyselskaber er undtaget EU’s kvotesystem. EU’s regler fritager små flyoperatører med en årlig udledning under 10.000 ton CO2, hvilket ifølge EU-Kommissionen er en "bagatelgrænse" for at undgå betydelig administrativ byrde. Omkring halvdelen af privatflyenes udledninger går dermed fri, forklarer kommissionen til DR, der fremhæver, at inkluderingen af de mindre aktører ville kræve uforholdsmæssig stor indsats.
Søren Have, programchef i tænketanken Concito, mener, at denne undtagelse skaber ulighed og kan skade opbakningen til klimaskatter. “Det er ærgerligt, hvis ikke alle betaler for de udledninger, man har, særligt da det kan underminere opbakningen til generel klimabeskatning,” siger han og påpeger, at ulighed i betalingen kan fremprovokere spørgsmål om retfærdighed.
Det danske flyselskab Blackbird, ejet af Bestseller-familien, er blandt de undtagne selskaber. Selskabets direktør, Kristian Tvergaard, bekræfter, at Blackbird ligger "et godt stykke" under grænsen på 10.000 ton CO2, hvorfor de ikke er omfattet af kvotesystemet.
Mathias Milling, sekretarichef i Brancheforeningen Dansk Lufthavn, forsvarer reglerne og mener, at en lavere bagatelgrænse ville medføre betydelige administrative omkostninger for EU, uden tilsvarende miljøfordele. Forbrugere og klimaforkæmpere ser dog fortsat undtagelsen som et svagt punkt i et ellers stramt system.