Mange danske bilister sparer turen til værkstedet eller dækhotellet, når vinterdækkene skal monteres på bilen.
“Det er en relativt simpel gør-det-selv opgave på de fleste biler,” fortæller teknisk chef hos Applus+ bilsyn, John Gantzhorn.
Via en pressemeddelelse fra Applus+ bilsyn giver han nu 12 tips med på vejen til et sikkert hjulskifte derhjemme.
Start med et helbredstjek på hjulene, der skal monteres. Tjek om dækkets karkasse (dækside) er fri for flænger og buler efter påkørsel af f.eks. kantstene – er der synlige “skrub” og blærer, skal det udskiftes. Spørg en fagmand, hvis du er i tvivl. Er dækmønstret ujævnt, er det tegn på at din bil skal spores eller der er kørt med forkert dæktryk.
Kontroller om der er dækmønster nok til en sæson. Det gøres lettest ved at aflæse de indbyggede slidindikatorer mellem gummiblokkene i slidbanen. Dækmønstret skal minimum være 1,6 mm tykt ifølge loven, men Rådet for større dæksikkerhed anbefaler minimum 3 mm dækmønster. Går ferien sydover om vinteren, så vær opmærksom på at der i nogle lande er krav om mindst 4 mm mønster på et vinterdæk.
Placer altid hjul med mest dækmønster ved bagaksel – uanset om din bil har for-, bag- eller firehjulstræk. OBS: Mange dæk er rotationsbestemte, og så er det vigtigt, at dækket placeres på den rigtige side i forhold til kørselsretningen.
Fjern eventuelle hjulkapsler – og løsn hjulbolte eller møtrikker FØR du løfter bilen med en donkraft. Bruger du en slagnøgle, kan du godt vente med at løsne dem til hjulet hænger frit.
Løft bilen op på et jævnt underlag med en donkraft. Brug de dedikerede løftepunkter ved hvert hjul. De er typisk angivet med en pil på dørpanelet. Du finder løftepunktet i din bils manual. Bilen skal løftes så højt, at hjulet ikke rører jorden. Du skal være særligt opmærksom på løftepunkter på elbiler, da et forkert løft kan skade bilens batteri.
Afmonter hjulbolte og vrik hjulet af. Sidder det fast, kan et forsigtigt spark hjælpe. Alternativt læg et tykt bræt på indersiden af fælgkanten og slå på træet med en mukkert. Pas på ikke at ramme fælgen!
Rens eventuelt hjulnavet med en stålbørste før du sætter det “nye” hjul på. Det skal glide ubesværet ind over hjulnavet.
Monter den første hjulbolt eller hjulmøtrik. Start med den nederste og spænd den til med hånden. Montér resten uden at voldspænde dem.
Spænd hjulboltene med en momentnøgle, mens hjulet stadig svæver frit – alternativt sænkes donkraften, så slidbanen akkurat når underlaget. En stålfælg skal typisk tilspændes med 120 Nm og en alufælg 110 Nm. Tjek bilens manual eller spørg en fagmand for det nøjagtige tilspændingsmoment. Spænd over kryds, altså stram boltene i et diagonalt mønster i stedet for at tage dem i rækkefølge rundt om hjulet. På den måde forhindres skævspænding, der forårsager uønskede vibrationer eller ubalance.
Notér de afmonterede hjuls placering på bilen – f.eks. ved at skrive på dækket med kridt. VF for Venstre Forhjul o.s.v. Nogle bilproducenter anbefaler at rotere hjulene ved hjulskift, tjek din instruktionsbog om dette gælder din bil.
Tjek dæktrykket. Du kan typisk aflæse, hvor meget luft der skal i dækket på et klistermærke placeret i dørkarmen i førersiden.
Efterspænd hjulene med en momentnøgle efter en uge.