Ekspert reflekterer: Derfor gik det galt for Hjem-Is og Fråst

Af: Mie M.B

|

02/02/2024

Nyheder
Foto: Frastfoods
Foto: Frastfoods
I hast med at omlægge brandet var der noget meget vigtigt de glemte

Lige nu læser andre også

Rebrandingen af det ikoniske Hjem-Is til Fråst har vakt stor opmærksomhed og sat fokus på de udfordringer og risici, der følger med at ændre et etableret brand. Dette skift har været en øjenåbner for mange og rejst spørgsmålet: Hvordan balancerer man behovet for fornyelse med bevaringen af en virksomheds sjæl og identitet? Det har CEO ved AM Copenhagen, Kristina May, reflekteret over i et debatindlæg til Mediet Markedsføring.

Ifølge Kristina May er rebranding en delikat balancegang, hvor målet er at forny et brand, så det føles både friskt og genkendeligt. "Rebranding er en kunstart, der kræver intuition og stor faglighed," påpeger hun, og understreger samtidig vigtigheden af at bevare en følelsesmæssig forbindelse til forbrugerne, som er opbygget over tid. Ved eksemplet med Hjem-Is er denne følelse især nostalgi. Til det skriver hun; “Når jeg kigger på Fråst og andre rebrandinger, tænker jeg, at de ikke har forstået deres egen forretningsstrategi. Al den kærlighed, den indbyggede emotionelle værdi i brandet, er røget af fløjten. De har kastet hele deres arv over bord.”

Desværre, som eksemplet med Fråst viser, kan en rebranding, der er for drastisk, føre til forvirring og fremmedgørelse blandt loyale kunder. Det understreges, at et brand ikke kun er et logo eller en farve, men en historie og et sæt af værdier, som forbrugerne identificerer sig med.

I en tid, hvor brands kæmper om opmærksomhed på et utal af platforme, er det blevet væsentligt mere komplekst at navigere i brandingens verden. "I dag kan man næsten blive forpustet af antallet af kanaler, et brand skal være til stede på," forklarer hun, hvilket kræver en dybere forståelse for både brandstrategi og visuel identitet.

For at tackle disse udfordringer, opfordrer Kristina May at gå til rebranding med følsomhed og en dyb forståelse for virksomhedens essens. Det er afgørende, at bureauer inddrager strategier i designprocessen for at sikre, at den kreative løsning også er strategisk velbegrundet. "Godt design er strategien visualiseret," siger hun og påpeger, at det kreative arbejde skal løse problemer og skabe værdi, ikke blot være æstetisk tiltalende.

Kristina May advarer mod faldgruberne ved at glemme brandets kerneværdier og understreger, at succesfuld rebranding kræver en brobygning mellem tradition og innovation. "Forbrugerne søger komfort i det kendte, og en rebranding kan true med at ryste det grundlag," påpeger hun og tilføjer, at nøglen til succes er en dyb forståelse af målgruppen og dens forventninger.

Anbefalet til dig