Fejl på el-måler: Kunder får millioner retur

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
I 22 år har de betalt for meget for sit elforbrug.

Lige nu læser andre også

Kulde og mindre vind er den værste cocktail, når det gælder energipriserne. For når det ikke blæser, bliver strømproduktionen dyrere, mens kulden betyder, at der er behov for mere energi for at varme de danske huse.

Og de stigende elpriser har da også givet mange danskere panderynker det seneste år, men måske ikke lige så mange som hos Boligforeningen Århus Omegn.

For i 22 år har de betalt for meget for sit el. Faktisk alt for meget.

Heldigvis ender det lykkeligt.

Boligforeningen Århus Omegn har således betalt så meget for sit el, at de nu får 7,4 millioner kroner retur, skriver B.T.

Det voldsomme beløb skyldes overbetaling på fællesstrøm, som dækker over belysning på eksempelvis fællesarealer, parker og i trappeopgange.

Fællesstrømmen dækker over afdelingen Elstedhøj i Lystrup, der samlet set rummer 416 boliger i to bebyggelser.

Og årsagen til overbetalingen tilskrives en el-måler.

Ifølge elselskabet Konstant, som selv gjorde opmærksom på problemet, skyldes overbetalingen en fejl på el-måleren, hvilket altså har stået på i 22 år.

Kontant kan videre fortælle, at man opdagede fejlen i forbindelse med, at man i begyndelsen af 2023 tilsluttede ladestandere i området.

"Vi blev kontaktet af elselskabet Konstant i starten af sommeren. De fortalte, at de havde en pose penge til os. De havde opdaget den her fejl, hvor 11 elmålere af en eller anden årsag har målt dobbelt, og derfor har beboerne betalt for meget i hele den periode," siger Marianne Brammer, direktør i Boligforeningen Århus Omegn.

Boligforeningen Århus Omegn har såmænd også allerede fundet ud af, hvad de mange millioner skal gå til.

Blandt andet går den store pose penge til at udskifte de nuværende affaldscontainere ud med nedgravede beholdere.

Anbefalet til dig