Efteråret er over os, og vinteren nærmer sig, og derfor bør bilister også overveje at skifte fra sommer- til vinterdæk.
Det er især en god idé, når man tager et par nye regler i vores nabolande, Tyskland og Sverige, i mente.
I Danmark er det endnu ikke lovpligtigt at anvende vinterdæk, men det er det nu i vores nabolande under vinterlige forhold som sne, slud, sjap eller is.
Hvis du planlægger at køre til Tyskland eller Sverige, skal bilen være udstyret med dæk, der bærer det såkaldte snefnugmærke.
Symbolet indikerer, at dækket har en gummiblanding og et mønster, der er tilpasset kolde temperaturer og glatte vejforhold.
Sådan skriver mediet Biler.
Husk at skifte til vinterdæk: Se disse
Produkt
Navn
Pris
Forhandler
Farvel til M+S-mærkning
Den hidtidige M+S-mærkning (Mud + Snow) er ikke længere nok i Tyskland og Sverige.
Mens M+S-mærkede dæk stadig kan findes på markedet i Danmark og betegnes som vinterdæk, opfylder de ikke nødvendigvis de høje sikkerhedskrav for vinterføre, da mange mangler den nødvendige gummiblanding og mønsterdybde.
Derfor opfordres danske bilister til at kontrollere, at dækkene også har snefnugmærket. Det er især vigtigt i år, hvor de nye regler kan føre til bøder, hvis reglerne ikke overholdes.
Kontrol af dæk
Før vinteren træder ind, anbefales det at tjekke mønsterdybde, slid og lufttryk på de dæk, du planlægger at bruge.
Har du allerede vinterdæk fra sidste år, bør de gennemgås af en professionel, der kan sikre, at de stadig lever op til kravene.
For bilister med lavt kørselsbehov, der kan lade bilen stå på sneklædte dage, kan helårsdæk være en løsning. Her er det dog også vigtigt at konsultere en dækekspert, da ikke alle helårsdæk egner sig til vinterbrug.
Hvis du er en af dem, der vælger at køre på sommerdæk over vinteren, bør du være meget opmærksom på, at der er betydeligt længere bremselængder i koldt og vådt føre.
Med vinterdæk kan bremselængden være op til 30 procent kortere end med sommerdæk.