Lars Nielsen er en af dem, der går under betegnelsen tilbudsjæger.
Over for B.T. satte han for to dage siden ord på, at han af og til støder på udfordringer, når han handler i Coop - for her har han nemlig ikke altid lige let at få overblikket over sit indkøb.
Lars Nielsen oplever nemlig, at det er svært at gennemskue priserne på de enkelte varer, når rabatter ikke tydeligt fremgår af bonen.
"Jeg har handlet hos Coop i Hinnerup, og min søn har handlet i 365discount inde i Aarhus, og begge gange har det været umuligt for os at se, hvad varerne har kostet hver især," siger han.
Bør være ulovligt
B.T. har i kølvandet på Lars' kritik taget kontakt til Marie Frank-Nielsen, der er seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk - og hun lægger ikke fingre imellem, da hun sætter ord på, hvordan hun ser på Coops praksis:
"Vores formodning er, at det er ulovligt. Det bør det i hvert fald være," lyder det. Ifølge Marie Frank-Nielsen bør Coop sikre, at prisstrukturen på bonen er enkel og gennemsigtig.
Coop erkender problemet
Coop har svaret på kritikken og erkender problemet.
Informationsdirektør Jens Juul Nielsen erklærer sig enig i, at det skal være let at gennemskue rabatter på sin bon på kort tid, hvorefter han forklarer, hvor det tit går galt:
"Det er ved en mindre del af transaktionerne, at rabatten ikke står direkte i forbindelse med den vare, der udløser rabatten, nemlig når den samme vare er på flere forskellige slags tilbud, og når flere varer er på samme tilbud – og kunden benytter scan selv," lyder meldingen.
Han påpeger i samme ombæring, at Coop allerede nu arbejder på en løsning.
Forbrugerrådet Tænk mener dog ikke, at hans forklaring er tilstrækkelig.
Marie Frank-Nielsen påpeger, at hvis Coops systemer ikke kan levere klare boner, må man finde en teknisk løsning, før selvbetjening kan tilbydes.
Forbrugerombudsmanden afviser at udtale sig om den konkrete sag, men opfordrer utilfredse kunder til at indgive en formel klage, hvis de oplever tilsvarende problemer med bonerne.