De fleste forældre i dag har et særligt trumfkort på hånden, når det kommer til at beskæftige børnene: iPads.
Den stigende brug af tablets, mobiltelefoner og computere i børns opvækst har affødt stor debat, og den debat sparker Føtex ild i ved deres nye julekatalog.
Lise Rønfeldt Bagger fik sig et chok, da hun bladrede gennem Føtex' julekatalog og opdagede, at legetøjsudvalget til de mindste nu også indeholder legetøjs-tablets og mobiltelefoner.
Det fortæller hun til TV 2.
Forælderen og iværksætteren undrer sig over, hvorfor legetøj, der efterligner teknologi, skal være målrettet børn fra blot 12 måneder.
"Det er helt sort. Jeg forstår slet ikke, hvordan det hænger sammen," siger Lise Rønfeldt Bagger, der selv er mor til to.
Med henvisning til debatten om skærmtid og dens påvirkning på børns sundhed udtrykker hun bekymring over, at sådant legetøj gør børn fortrolige med teknologi, før de endda kan gå eller tale.
Pressechef hos Salling Group, Jacob Krogsgaard Nielsen, forsikrer dog over for TV 2, at legetøjet adskiller sig fra virkelige tablets ved at mangle simkort og blålys.
Han forklarer, at produkterne er udviklet som kognitiv træning og til at introducere børn for en digital verden gennem simple funktioner som dyrelyde. ”Det er et stykke legetøj og ikke en rigtig tablet,” udtaler han og understreger, at legetøjet er ment som en forberedelse på fremtidens teknologi.
Lise Rønfeldt Bagger ønsker, at forhandlerne tager ansvar ved at fjerne sådanne produkter og opfordrer til at lade børn udvikle sig uden teknologiens tilstedeværelse, så længe de er helt små.