Tidligere kabinepersonale raser over SAS: De har snydt og bedraget

Af: Naja Radik

|

13/07/2022

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
“Som tidligere kabinebesætningsmedlem i SAS, kan jeg faktisk ikke dy mig længere.” Sådan indleder Minnie Kverneland, et opslag på Facebook.

Lige nu læser andre også

Jeg er ved, at være virkelig træt, af alle disse tårevædede historier om, at “SAS strejken har ødelagt min længe ventede ferie efter to år pandemi”, “Jeg kan ikke komme til min kære søsters bryllup på grund af SAS strejken” eller “Stakkels os, vi er nødt til at tage en ferie i hjemlandet i år IGEN på grund af SAS strejken”. 

For god ordens skyld, handler essensen af hele pilotstrejken ikke om, at ødelægge din ferie. 

Det handler om noget så simpelt som det faktum, at SAS-ledelsen simpelthen har narret, muligvis strategisk gennemtænkt, piloter til at tro, at da de blev fyret for to år siden, var de garanteret genansættelse, når trafikken tog fart igen, under de samme forhold.

I stedet valgte SAS-ledelsen, at tilbyde piloterne genansættelse i to nye datterselskaber, som SAS-ledelsen i mellemtiden havde skabt, med dårligere løn- og arbejdsvilkår, og som ikke er bundet af de samme overenskomster, som de havde, da de blev opsagt. 

For at visualisere dette, til folk, der klager: 

Tænk hvis du blev afskediget og blev lovet, at få dit job tilbage, med de samme løn- og arbejdsvilkår, men i stedet bliver ansat i et datterselskab, med 30 procent nedsat løn og en tredjedel mere arbejde. 

Når det er sagt, skal kabinepersonalet inklusive piloter, arbejde op til 60 timer om ugen, i alt 190 timers arbejde. 

Vi “almindelige” arbejdere på stedet, arbejder normalt 37,5 timer om ugen, med i alt 150 timers arbejde om måneden. 

Og for mange af os, var det også en realitet for et par år siden - at vi blev fyret, men langt de fleste fik også deres job tilbage med de samme løn- og arbejdsvilkår, som da vi blev fyret - hvilket vi selvfølgelig også regner med, når vi bliver lovet noget. Det er bare sund fornuft, er det ikke? 

Jeg kan kun forestille mig, hvordan det ville have set ud i medierne, hvis flere mennesker var blevet behandlet på denne måde. 

Jeg tror, der er flere mennesker, der var gået i strejke dengang, inklusive mig selv, der virkelig er fuldstændig imod strejker, som et middel til handling. 

Og på det valgte tidspunkt. 

Selvfølgelig er timingen strategisk gennemtænkt og valgt. 

Noget andet ville bare være dumt. 

Er det ikke meningen, at man skal ramme så mange som muligt, når man slår til? 

Ligesom SAS-ledelsen startede processen med, at ansøge om konkursbeskyttelse allerede i maj. 

Her er der nogle der lige skal spise en bolle (red: spis lige brød til), og det er bestemt ikke SAS-piloterne, som står for nogle af de helligste og vigtigste ting i faget - for at passe på din sikkerhed, når du er ude at flyve til din længe ventede ferie.

Jeg er stadig meget stolt over, at have været en del af SAS-familien, men jeg ved også, at jeg ville have været oprigtigt forarget, hvis nogen havde behandlet mig på den måde, som SAS-ledelsen behandler sine medarbejdere nu. 

Det er helt i modstrid med de grundlæggende og universelle principper og arbejdstagerrettigheder, vi har i Skandinavien.

Tommelfingeren op og "kom så" SAS-piloterne og resten af det fantastiske SAS-mandskab, der gør alt, hvad de kan, for at du skal få den allerbedste flyve- og kundeoplevelse.

God sommer og nyd den, uanset hvor du er, og hver glad for at du ikke bliver narret af din arbejdsgiver! 

Sådan lød det i opslaget som Millie Kverneland lagde op på Facebook. 

Over 10.000 har reageret på opslaget, og mange takker hende for, at nuancere og forklare strejken i SAS.

Anbefalet til dig