Nogle gange er gode intentioner ikke helt nok.
Det har burger-kæden BuzzCPH måttet sande, efter de er kommet i vælten hos forbrugerrådet.
Kæden, der tæller restauranterne Jagger, Otto og Ritta, er kommet i modvind på grund af en kontroversiel indsamlingsmetode, der automatisk tilføjer en donation på to kroner til Røde Kors, når kunder bestiller mad online.
Det skriver TV 2 Kosmopol.
Donationerne er en del af kædens deltagelse i Røde Kors' Klub 10, hvor prominente medlemmer samler penge ind til velgørende formål.
Udfordringen opstår, fordi gebyret automatisk tilføjes, og forbrugerne aktivt skal fravælge det ved checkout.
Ifølge Forbrugerrådet Tænk er denne praksis problematisk og muligvis i strid med markedsføringsloven.
Seniorjurist Martin Bruun-Houmølle fra Forbrugerrådet Tænk påpeger, at det kan skabe forvirring blandt forbrugerne, når gebyrer bliver præsenteret i sidste øjeblik, og at det strider mod principperne om frivillighed. "Man må gerne opfordre sine kunder til at støtte gode formål, men det skal være et tilvalg og ikke noget, som foregår automatisk," siger han til TV 2 Kosmopol.
BuzzCPH forsvarer sig med, at kunderne tydeligt bliver informeret om muligheden for at fravælge donationen.
Anna Katrine Sibbersen, kædens strategichef, fortæller, at to tredjedele af kunderne aktivt har fjernet gebyret fra deres bestilling, hvilket ifølge hende viser, at gæsterne er bevidste om, at donationen er frivillig.
Hun understreger desuden, at BuzzCPH arbejder på en teknisk løsning, der bedre kan sikre, at lovgivningen overholdes.
BuzzCPH vil fortsætte deres indsamlingsindsats for Røde Kors indtil juni 2025 som en del af Klub 10, men metoden vil sandsynligvis blive justeret efter kritik fra flere sider.