Ryanair har meddelt, at en civil retssag mod en passager er en del af selskabets nultolerancepolitik over for uacceptabel adfærd om bord på deres fly. Flyselskabet advarer om, at dette ikke bliver sidste gang, de sagsøger en person for at skabe problemer.
Ryanair indgav den 20. december en sag ved domstolen, hvor de kræver over 15.000 euro (110.000 kroner) i erstatning fra en passager, som forstyrrede en flyvning fra Dublin til Lanzarote forrige år.
Hændelsen fandt sted den 9. april 2023, da flyet FR7124 blev omdirigeret til Portugal og måtte overnatte i Porto. De 160 passagerer om bord blev indkvarteret på hotel natten over, skriver det irske medie RTE.
Ryanairs marketingchef Dara Brady udtalte, at forstyrrende adfærd er uacceptabel, og at retssagen sender et klart budskab.
"Hvis du opfører dig uacceptabelt eller forstyrrende, vil Ryanair beskytte vores øvrige passagerer og vores personale, som gør et fantastisk arbejde med at håndtere disse udfordrende situationer. Vi vil gøre alt for at støtte vores medarbejdere og vil ikke tolerere forstyrrende passagerer ombord," lød det.
Brady forklarede, at forstyrrende adfærd kan variere fra verbale overgreb til fysiske angreb, og at alkohol ofte spiller en rolle. Han tilføjede, at truslen om retssager vil få passagerer til at tænke sig om en ekstra gang:
"Jeg tror, at hvis passagerer ved, at der er betydelige konsekvenser, såsom civile sagsanlæg eller retsforfølgelse, vil de være langt mere bevidste om deres adfærd ombord," sagde han.
Andre flyselskaber holder øje med sagen
RTE News rapporterer, at dette er den første sag af sin art i Irland, og juridiske eksperter mener, at sagen kan skabe præcedens, som andre flyselskaber vil følge nøje.
Dr. Brian Flanagan, der er lektor ved juridisk institut på Maynooth University, har forklaret, at retssagen er et forsøg på at gøre en passager til et eksempel og få andre til at tænke sig om før lignende adfærd.
"Jeg tror, at andre flyselskaber vil følge sagen tæt. Hvis Ryanair vinder, vil mange i branchen være tilfredse, og potentielle passagerer kan også føle sig trygge ved, at der er en vej til retfærdighed," sagde han.
Stigning i uacceptabel adfærd ombord
I de senere år er der set en stigning i forstyrrende adfærd ombord på fly. Sidste år lancerede Irish Aviation Authority (IAA) en kampagne mod problematisk adfærd. Alle irske flyselskaber og luftfartsorganisationer underskrev en erklæring med målet om at reducere sådanne hændelser.
Fagforbundet Fórsa, som repræsenterer mere end 2.000 kabineansatte i forskellige irske flyselskaber, støtter indsatsen.
Fórsas assisterende generalsekretær Lisa Connell udtalte, at kabinepersonalet er de første til at håndtere forstyrrende passagerer og påpegede, at Ryanairs retssag afspejler de kommercielle konsekvenser af denne adfærd.
"IAA's charter skaber øget bevidsthed om, hvilke forventninger der er til passagerer og personale ombord, og erklæringen er vigtig for at sikre vores medlemmers sikkerhed på arbejdspladsen," forklarede hun.