Teleankenævn afslører: Disse selskaber får flest klager

Af: Liva Høyberg

|

10/05/2024

Tech
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Teleankenævnet har for nylig offentliggjort årsberetning for 2023, hvori man kan finde detaljerede oplysninger om de teleselskaber, der har modtaget flest klager i løbet af året.

Mest læste i dag

Teleankenævnet har for nylig offentliggjort sin årsberetning for 2023, hvori man kan finde detaljerede oplysninger om de teleselskaber, der har modtaget flest klager i løbet af året.

Beretningen indeholder en omfattende oversigt over de klagesager, som er blevet behandlet af Teleankenævnet i det forgangne år, herunder en opgørelse over, hvilke teleselskaber der har haft flest indgivne klagesager.

Det skriver Mobilsiden

Listen over de teleselskaber, der har modtaget flest klager i 2023, viser tydeligt, hvem der tager føreringen.

Første, anden og tredjepladsen går til..

Første pladsen går nemlig til YouSee, der har modtaget 17,5 procent af alle klager.

Det er ikke ligefrem en titel man ønsker at lykønske dem for og som de selv er stolte af.

Lige efter Yousee, kommer Telia, som har modtaget 16,7 procent af klagerne, og derefter går tredjepladsen til 3 med 13,2 procent af klagerne.

Øvrige selskaber

Telmore, som også er en del af TDC-koncernen, har modtaget 10,5 procent af klagesagerne.

Telenor har modtaget 9,6 procent af klagerne, mens Call me, det første lavprisselskab på listen, har modtaget 8,8 procent.

Derefter kommer OiSTER med 4,4 procent, CBB Mobil med 3,5 procent og eesy med 2,6 procent.

Det er bemærkelsesværdigt, at TDC-koncernen samlet har modtaget 31,3 procent af alle klager, mens Telia-koncernen kun har modtaget 26,3 procent.

Det er derudover interessant at bemærke, at selvom Telia-koncernen kun har en markedsandel på 14,6 procent, har de modtaget en overproportional mængde klager.

Omvendt har TDC-koncernen en markedsandel på 37,5 procent, hvilket er højere end deres andel af klager.

Hvad går klagerne ud på?

Når det gælder årsagerne til klagerne, er det tydeligt, at mange forbrugere er utilfredse med, hvordan teleselskaberne fortolker og ændrer aftalevilkår.

Dette problem udgør hele 41,3 procent af klagesagerne i 2023.

Andre almindelige klagepunkter omfatter issues med rykkergebyrer, inkasso eller renter, som nu udgør 11,6 procent af klagerne, en stigning fra de 4 procent året før.

Klager over fejlagtige regninger udgør 9,1 procent af klagesagerne, hvilket dog er en forbedring sammenlignet med året før, hvor tallet var på 14,7 procent.

Der er også blevet indgivet en del klager over mangler ved levering af udstyr fra teleselskaberne, som nu står for 8,3 procent af klagesagerne.

Positiv udvikling

Endelig er der en positiv tendens i klagerne over identitetstyveri eller anden svindel begået af tredjeparter, som er faldet til 1,7 procent i 2023 fra 4 procent i 2022.

Anbefalet til dig