Når en medarbejder tjener 400.000 dollars - svarende til over 2,7 mio. kroner - om året, kan det virke mærkeligt, at medarbejderen bliver fyret, efter person gav en regning på tandpasta videre til virksomheden.
For Meta giver det dog god mening.
Den Meta-betalte kupon var nemlig en måltidskupon, og måtte derfor udelukkende bruges til måltider og ikke til husholdningsmidler.
Mange undrer sig over, hvorfor Meta overhovedet bekymrer sig om, hvordan ansatte bruger madkuponer på blot 25 dollars.
Ifølge det store amerikanske erhvervsmedie Inc. ligger svaret i, at sådanne regler understøtter en specifik arbejdsdisciplin.
Selvom opsigelser for misbrug af madkuponer kan synes småligt, især i en virksomhed, hvor nogle medarbejdere tjener op mod 400.000 USD om året, sender Meta ifølge det store amerikanske erhvervsmedie Inc. et klart signal om konsekvens og regelhåndhævelse.
Måltidskuponer er beregnet til at fremme længere arbejdsdage ved at give medarbejdere mulighed for at blive på kontoret under måltiderne, ikke som et supplement til private husholdningsudgifter.
"Når folk begynder at bryde små regler, kan det være et tegn på mangel på respekt for virksomhedens politik," bemærker mediet.
Hjælper virksomheden i fremtiden
Flere har spekuleret i, om Meta brugte kuponreglen som et påskud til afskedigelser under de igangværende nedskæringer. Alligevel påpeger eksperter, at regelhåndhævelse kan forhindre senere juridiske tvister om usaglige opsigelser.
"Regler uden håndhævelse er ikke regler," lyder det fra en anden iagttager, som understreger, at en konsekvent politik kan spare virksomheder for komplekse sager om prætekstuel opsigelse.
Meta kunne alternativt have valgt en mindre drastisk tilgang, såsom at fratage kuponprivilegiet for gentagne overtrædelser, men prioriterede her en hårdere linje.