Vintertiden står for døren, og vi sætter vores ure en time tilbage.
Eftermiddagene bliver mørkere, og lyset er snart væk for de fleste, når vi cykler hjem fra arbejde.
Derfor er det også tid til at finde cykellygterne frem igen, men godt hver anden dansker ikke, hvornår det er påkrævet at cykle med tændt lys på cyklen.
Faktisk er det kun 52 procent af danskerne der ved, hvornår det er påkrævet at cykle med tændt lys på cyklen, og det efterlader 48 procent uvidende om, hvornår det kræves at være mere synlig ved hjælp af lys i trafikken.
Det viser en undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige.
I færdselsloven står der, at man skal have lys på cyklen mellem solnedgang og solopgang, men flere danskere tror fejlagtigt, at cykellygterne skal tændes, når gadelygterne tændes.
Lene Rasmussen, skadedirektør i Gjensidige, er ikke overrasket over netop den misforståelse, og håber at flere danskere vil få styr på reglerne.
“Det er en misforståelse, at reglen lyder, at cykellygternes tændingstid følger gadelygternes. Det er vigtigt, at man som cyklist ved, hvad reglerne rent faktisk er, for der er en grund til, at man skal have lys på cyklen, når mørket har lagt sig, og det er både ens egen og sine medtrafikanters sikkerhed, der står på spil.”
Udover de sikkerhedsmæssige risici det medfører ikke at have lys på cyklen mellem solnedgang- og opgang, så kan det faktisk medføre en bøde, hvis man bliver stoppet af politiet.
“Min anbefaling er, at man fx anskaffer sig cykellygter, der er fastmonterede på cyklen. På den måde er man sikker på, at man altid har sine lygter med sig, og man risikerer derved heller ikke at skulle betale en bøde på 700 kr.,” siger Lene Rasmussen.
Den ældre generation har bedre styr på reglerne
Undersøgelsen viser også, at det især er de yngre danskere mellem 18 og 39 år, der har mindre styr på reglerne, hvor kun fire ud af ti i aldersgruppen kender reglen om solnedgang og solopgang.
Til forskel er det omtrent seks ud af ti af de danskere, der er fyldt 50 år, der har styr på denne regel. Men ifølge Lene Rasmussen, skadedirektør i Gjensidige, er der plads til forbedring hos alle.
“Det ligner, at man får mere styr på reglerne gennem livet, men det er stadig vigtigt at flere danskere kender til, hvilke regler der skal følges, når man cykler i de mørke tider. Både for sikkerhedens og økonomien skyld” siger Lene Rasmussen.
Udover bøden på 700 kroner, hvis du kører uden lys på cyklen i lygtetændingstiden, er der nogle helt fastsatte krav til cykellygter i loven.
De er blandt andet, at lygten skal kunne ses fra 300 meters afstand, og at forlygten skal lyse hvidt eller gulligt, mens baglygten skal være rød.