Hvis du ville finde ud af, hvad der virkelig betyder noget for at opdrage glade og succesfulde børn, skulle du tilfældigt udvælge en række spædbørn fra forskellige baggrunde og følge dem gennem årtier.
Først efter at have målt mange faktorer om deres personligheder, familier, skoler og nabolag kunne du finde ud af, hvad der har betydning, og hvad der ikke har.
Det lyder som en krævende opgave, men takket være et hold af dedikerede psykologer, der har fulgt og nøje registreret livet for mere end 1.000 børn fra den newzealandske by Dunedin siden 1972, findes der faktisk sådan et studie.
Forskere har nu mere end 40 års data. Hvad afslører disse data om at opdrage veltilpassede og økonomisk succesfulde børn?
Hvad 40 års data siger om opdragelse af succesfulde børn
Studiet har resulteret i mere end 1.000 videnskabelige artikler og giver en lang række indsigter, skriver det amerikanske medie Inc.
Analysen af Dunedin-dataene har blandt andet vist, at de fleste ballademagere vokser fra deres ungdomskriminalitet, at psykiske problemer er mere almindelige end tidligere antaget, og at tidlig pubertet er særligt stressende for piger.
Men hvad er det mest nyttige for forældre, der ønsker at give deres børn de bedste muligheder i livet? Ifølge forskerne er udvikling af børns følelsesmæssige intelligens en nøglefaktor for succes senere i livet.
Den bedste indikator for børns succes: Følelsesmæssig intelligens
Forældre bekymrer sig ofte om deres børns akademiske præstationer, arbejdsdisciplin og opførsel over for andre. Disse ting er naturligvis vigtige, men ifølge Dunedin-studiet er ingen af dem den bedste indikator for, om et barn vil vokse op til at leve et tilfredsstillende og økonomisk stabilt liv.
Heller ikke forældrenes rigdom, uddannelse eller socioøkonomiske status er afgørende. Det vigtigste er, at børn forstår deres følelser og kan håndtere dem konstruktivt.
Psykolog Daniel Goleman, der er kendt som en pioner inden for følelsesmæssig intelligens (EQ), opsummerede fundene: "Den stærkeste indikator for økonomisk succes i 30’erne var kognitiv kontrol, stærkere end IQ og stærkere end forældrenes velstand."
EQ er en færdighed, ikke en medfødt egenskab
Denne form for følelsesmæssig intelligens handler om at forstå og om nødvendigt tilsidesætte sine impulser. Det er en færdighed, der kan dyrkes gennem forældreopdragelse, uddannelse og tidlige indsatser. Studiet viste, at børn, der får støtte til at udvikle selvkontrol, klarer sig bedre som voksne.
Forældre kan hjælpe ved at opmuntre børn til at tale om deres følelser, vise empati, modellere nysgerrighed og udsætte dem for kunst og litteratur.
Dunedin-studiet understreger, at følelsesmæssig intelligens er afgørende for børns følelsesmæssige og økonomiske velbefindende, hvilket gør det lige så vigtigt som karakterer og manerer.