Da Lasse Svarte Maltesen Kristensen købte sin første Tesla i 2020, blev det starten på et passioneret eventyr. Den højteknologiske bil begejstrede ham så meget, at han skabte webshoppen Teslaloot, hvor danske Tesla-ejere kunne købe tilbehør og gadgets. Men fem år senere er butikken lukket, interessen dalet, og Tesla er ikke længere det samme brand i Lasses øjne. Det fortæller Avisen Danmark.
Fra et lager i Kvistgård pakkede og sendte Lasse ordrer til ligesindede entusiaster. Det var hobby, nørderi og drømmen om, at passion kunne blive til forretning. Men det blev tydeligt, at Tesla ikke længere var et nicheprodukt – den blev allemandseje. Ifølge Lasse mistede bilen sin sjæl, da den gik fra at være de fås gadget til massemarkedets hverdagsbil.
En væsentlig del af skuffelsen skyldes også Elon Musk, forklarer Lasse. Hvor Musk tidligere var en inspirationsfigur, ser Lasse ham i dag som en kilde til splid og politisering. Teslas image er ifølge ham blevet forbundet med drama og ideologi – og det har fået mange tidligere fans til at forlade skuden.
Importen af Tesla-udstyr via kinesiske Alibaba blev desuden en kilde til frustration. Ofte modtog han forkerte varer, og konkurrencen fra giganter som Temu og Amazon gjorde det umuligt at matche priserne. Når kunder kan købe samme produkt til 150 kroner i udlandet, virker 300 kroner i en dansk butik næsten uetisk, mener han.
Trods den lukkede butik og kritikken af Tesla holder Lasse stadig fast i sin fascination af teknologi. I dag bruger han tiden på droneprojekter og sommerhusbyggeri – og måske venter nye iværksættereventyr lige rundt om hjørnet. Tesla? Det afhænger, siger han, af hvad Elon Musk vælger at gøre – eller lade være med.